69884193 - Hvem ringer fra dette nummer?

69884193 - Hvem ringer fra dette nummer?

Af Fodboldidanmark.dk i Om Danmark den

Ringen går, din mobil blinker: 69884193. Du er midt i aftensmaden - eller måske sidder du klar til at se FCK mod Brøndby - og tanken melder sig straks: “Hvem i alverden kan det være?” Nummeret er ukendt, men du er ikke den første, der har spekuleret over det. Flere hundredvis af danskere har allerede delt deres oplevelser, og tendensen er klar: der er tale om vedholdende salgsopkald, som for mange føles lige så forstyrrende som et forkert rødt kort i overtiden.

I denne artikel dykker vi ned i historierne bag 69884193, forklarer hvorfor de ringer, og hvad du som forbruger egentlig har af rettigheder, når en sælger forsøger at lokke dig til et avisabonnement. Vi giver dig også konkrete råd til, hvordan du tackler opkaldene uden at havne i en langvarig telefonsnak om et tilbud, du aldrig bad om.

Er du klar til at få det fulde overblik - og slippe for unødige afbrydelser i din hverdag? Så læs med, og bliv klædt på til at håndtere næste gang, 69884193 popper op på skærmen.

Hvem ringer fra 69884193?

Langt de fleste brugerrapporter peger på, at 6988 4193 benyttes af et eksternt callcenter, der ringer på vegne af større medieudgivere. I praksis betyder det, at den person du taler med sjældent er ansat direkte hos avisen, men arbejder for et bureau, der håndterer salgsopkald til abonnements-kampagner.

  • Flere brugere nævner, at sælgeren tilbød et prøve- eller fordelsabonnement på Politiken. Enkelte har også hørt tilbud om andre dagblade eller magasiner.
  • Opkaldene kommer typisk i hverdagstimerne mellem kl. 9 og 18, men der er også meldinger om aftenopkald efter kl. 19.
  • Nummeret efterlader sjældent telefonbeskeder; i stedet ringes der igen gentagne gange, hvis du ikke svarer.
  • Tonen beskrives som pågående, men høflig. Siger man nej tak, forsøger sælgeren ofte at lokke med ekstra rabat eller gratis leveringsuger, før samtalen afsluttes.
  • Flere brugere oplyser, at opkaldene fortsætter, selv om man tidligere har takket nej - noget der forstærker oplevelsen af spam.

Sammenfattende er der altså intet, der entydigt peger på egentligt svindel; der er tale om klassisk telemarketing. Alligevel oplever mange abonnenter det som generende spam, fordi opkaldene kommer uanmeldt, gentagne gange og uden klar besked, når de ikke besvares.

Formål og opkaldsadfærd

Flere læsere har fortalt, at 69884193 som regel tilhører et eksternt callcenter, der ringer på vegne af større mediehuse - ofte med henblik på at sælge eller forlænge avisabonnementer, eksempelvis Politiken. Det overordnede formål er altså at få dig til at indgå en betalingsaftale pr. telefon, typisk ledsaget af “introtilbud”, “kampagnepriser” eller “gratis prøveperioder”.

Typiske kendetegn ved opkaldene

  1. Gentagne forsøg - nummeret kan ringe flere gange om dagen eller med få dages mellemrum, indtil du svarer.
  2. Ingen besked på telefonsvareren - hvis du ikke tager telefonen, efterlades der sjældent en voicemail, hvilket gør det svært at identificere afsenderen.
  3. Maskeret nummer eller call-center-støj - baggrundssnak og kliklyd, når du svarer, kan indikere, at der er tale om en auto-dialer.
  4. Pågående salgsretorik - sælgeren taler hurtigt, fremhæver tidsbegrænsede tilbud og spørger gentagne gange, om du “bare vil høre mere” eller “lige kan bekræfte din adresse”.
  5. Manglende kendskab til dit samtykke - spørger du, hvor de har dine oplysninger fra, får du ofte et vagt svar som “du står i vores kundedatabase”.

Hvordan forløber samtalen typisk?

Fase Eksempel på sælgerens tilgang
Indledning “Hej, jeg ringer fra avis X - må jeg stjæle to minutter af din tid?”
Argumentation Fremhæver rabat (“50 % de første tre måneder”) eller ekstra tillæg uden merpris.
Pres Lægger vægt på, at tilbuddet udløber “i dag” og spørger direkte efter betalingsoplysninger eller postadresse til bekræftelse.
Afslutning Forsøger at få et klart “ja” til tilmelding; hvis du afviser, tilbydes ofte et endnu billigere alternativ.

Samlet set angiver brugere, at opkaldene fra 69884193 opleves som insisterende og undertiden grænseoverskridende. Selvom formålet oftest “kun” er telefonsalg, betragter mange det som spam, fordi der ringes uden forudgående samtykke og i et frekvent omfang.

Klassifikation: telefonsalg, spam eller svindel?

Meldingerne om 6988 4193 falder i tre hovedkategorier - men med ét klart overtal:

  1. Telefonsalg / marketing (flertallet)
    De fleste brugere fortæller, at det reelt er et callcenter, der sælger avisabonnementer - oftest Politiken, men også andre udgivelser. Sælgeren præsenterer et introduktionstilbud og beder om navn, adresse og e-mail, så avisen kan “komme i gang”.
  2. Spam (mange oplever det sådan)
    Selvom telefonsalg af aviser er lovligt, er praksis med gentagne opkald uden besked irriterende for modtagerne. Flere rapporterer 3-4 opkald om dagen, og nogle bliver ringet op trods frabedte henvendelser. Derfor stemples nummeret ofte som uønsket spam.
  3. Mulig svindel (få mistanker)
    Enkelte sætter spørgsmålstegn ved, om det faktisk er den oplyste avis, der står bag, fordi sælgeren virker vag omkring firma-navn, eller fordi der sås tvivl om sælgerens brug af personlige data. Vi har dog ikke set konkrete beviser på bedrageri - snarere dårlig opkaldsetikette.
Kriterium Hvordan 6988 4193 matcher
Formål Salg af avisabonnement
Frekvens Flere gentagne opkald pr. dag/uge
Identifikation Ofte kun fornavn - callcenter på vegne af udgiver
Oplysninger anmodet Navn, adresse, e-mail, betalingsoplysninger
Brugeres vurdering 49 % “spam”, 46 % “salg”, 5 % “mistænkeligt” (uofficiel afstemning)

Vores konklusion: Nummeret er overvejende et legitimt telefon­salgsnummer, men metoderne - hyppige opkald, mangelfuld præsentation og pres for hurtig accept - gør, at mange korrekt klassificerer det som irriterende spam. Risikoen for egentlig svindel virker begrænset, men:

  • Tag aldrig et uopfordret opkald for gode varer uden at få klart firmanavn og kontaktoplysninger.
  • Giv aldrig betalings- eller CPR-data på første opkald.
  • Føl dig fri til at afslutte samtalen eller bede om skriftlig information i stedet.

Med andre ord: sund skepsis er den bedste linje, når 6988 4193 ringer.

Lov og rettigheder: Regler for telefonsalg i Danmark

Dansk lovgivning er ganske klar, når det gælder telefonsalg. Markedsføringsloven § 4 siger, at virksomheder som udgangspunkt ikke må ringe dig op med salgs- eller markedsføringsformål uden forudgående samtykke. Der findes dog to vigtige undtagelser:

  • Dagblade, ugeaviser og magasiner - f.eks. abonnement på Politiken, som flere brugere har oplevet fra 69884193.
  • Forsikringer og abonnementer på redningstjenester (f.eks. vejhjælp).

Selv hvor opkaldet er lovligt, giver loven dig en række rettigheder, som sælgeren altid skal respektere:

  1. Oplysning om identitet
    Sælgeren skal med det samme fortælle, hvem vedkommende ringer på vegne af, og give dig firmaets fulde navn, CVR-nummer og kontaktoplysninger.
  2. Retten til at sige nej tak
    Du kan når som helst afbryde samtalen og meddele, at du ikke ønsker flere opkald. Virksomheden skal herefter straks notere dit ønske og må ikke ringe dig op igen.
  3. Sletning af dine oplysninger
    Efter persondatareglerne kan du kræve, at virksomheden sletter dine kontaktoplysninger fra deres ringelister og CRM-systemer.
  4. Fortrydelsesret
    Indgår du et køb pr. telefon, har du normalt 14 dages fuld fortrydelsesret fra den dag, du modtager ordrebekræftelsen.
  5. Indblik og klagemulighed
    Oplever du ulovlige eller chikanerende opkald, kan du klage til Forbrugerombudsmanden. Gem dato, klokkeslæt og eventuelle sms-beskeder som dokumentation.

Husk: Du kan til enhver tid tilmelde dig Robinsonlisten. Det forhindrer de fleste lovlige telefonsælgere i at ringe, men dækker ikke de to undtagne brancher. Bliver du alligevel kontaktet, kan du henvise til din registrering på listen.

Sådan håndterer du opkald fra 69884193

Hvis du modtager et uopfordret opkald fra 6988 4193, er det en god idé at have en fast fremgangsmåde. Så minimerer du risikoen for uønskede køb, misbrug af persondata og gentagne forstyrrelser.

  1. Spørg altid, hvem der ringer - og på hvis vegne.
    Start samtalen med et høfligt men bestemt: “Hvilken virksomhed repræsenterer du, og hvor har I mit nummer fra?” Hvis svaret er uklart eller uklædeligt, bør alarmklokkerne ringe.
  2. Oplys aldrig CPR-nummer, kortoplysninger eller NemID/MitID-koder.
    Telemarketing om avisabonnementer kræver som regel kun navn, adresse og mail. Bliver du bedt om følsomme oplysninger, skal du afslutte opkaldet med det samme.
  3. Sig tydeligt nej - og bed om at få dine data slettet.
    Hvis du ikke er interesseret, så formulér det klart: “Nej tak, fjern venligst mine oplysninger fra jeres ringeliste.” Under Markedsføringsloven har du ret til at blive fravalgt.
  4. Blokér nummeret på din telefon.
    På både iOS og Android kan du vælge “Bloker nummer”. Det forhindrer gentagne opkald fra 6988 4193 - eller fra andre numre, callcenteret måtte bruge.
  5. Tilmeld dig Robinsonlisten via borger.dk.
    Besøg borger.dk og søg på “Reklamebeskyttelse”. Når du står på listen, må virksomheder som udgangspunkt ikke ringe med salgsformål uden forudgående samtykke.
  6. Brug spamfilter-apps.
    Gratis apps som Hiya, Truecaller eller 00-nummeret i 1888 registrerer kendte salgs- eller svindelnumre og advarer dig, før du svarer.
  7. Anmeld ulovlige opkald til Forbrugerombudsmanden.
    Notér dato, klokkeslæt, nummer og virksomhed. Udfyld klageformularen på forbrugerombudsmanden.dk, hvis du mener, at opkaldet var i strid med Markedsføringsloven.

Med disse simple trin får du hurtigt filtreret irriterende salgsopkald - og hjælper samtidig med at bremse ulovlig telemarketing for andre forbrugere.

Sidste nyt