Medvirkende i Som I Himlen
Hvad har et lille svensk landsbykor, en verdenskendt dirigent og dansk filmkapital til fælles? Svaret er Som i himlen - den Oscar-nominerede publikumssucces, der ramte biograferne i 2004 og siden har sunget sig ind i hjerterne på både danskere og svenskere. Filmen, der blev skabt i et tæt samarbejde mellem danske ASA Film Production og flere svenske selskaber, forener nordisk varme, humor og eftertænksomhed i én stor fællessang.
I denne artikel zoomer vi ind på de ansigter og kræfter, der gjorde fortællingen levende: fra Michael Nyqvists sårbare dirigent Daniel Daréus til Frida Hallgrens lysende Lena - og videre til det farverige kor af biroller, der giver byen puls. Vi løfter også blikket bag kulisserne og ser på det dansk-svenske produktionshold, som fik filmen til at folde sig ud på lærredet.
Sæt dig godt til rette, lad tonerne af ”Gabriellas sång” fylde rummet, og dyk med os ned i Medvirkende i Som i himlen - historien om menneskene foran og bag kameraet, som beviste, at når vi løfter i flok, kan selv det mindste lokalsamfund lyde som himlen.
Hovedrollerne: skuespillerne der bærer fortællingen
Kernen i Som i himlen bæres af syv centrale karakterer, der hver især skubber både dirigenten Daniel Daréus og det lille kirkekor i nye retninger. Deres indbyrdes relationer - fra kærlighed og venskab til misundelse og tilgivelse - bliver motoren i filmens fortælling om at finde sin stemme, både bogstaveligt og i overført betydning.
- Michael Nyqvist - Daniel Daréus
Den verdensberømte dirigent, der vender hjem for at hele sin krop og sjæl. Som korleder introducerer han utraditionelle øvelser og en lyttende, inkluderende tilgang, der får medlemmerne til at turde synge med hjertet. Samtidig opdager Daniel, at det er i menneskelige relationer - ikke i koncertsale - at musikken virkelig forløses. - Frida Hallgren - Lena
Den livsglade købmandsassistent bliver Daniels romantiske modpol - og emotionelle anker. Hendes ubetingede tillid hjælper ham til at konfrontere sin barndoms mobning og tro på kærligheden igen. På koret smitter hendes åbenhed af, så selv de mest tilbageholdende tør stå frem. - Helen Sjöholm - Gabriella
Gift med den voldelige Conny, men finder styrke gennem sangen “Gabriellas sång”. Da Daniel giver hende solostemmen, bryder hun ud af årtiers undertrykkelse. Hendes personlige frigørelse bliver filmens klarest klingende bevis på, at musikken kan ændre liv - og giver hele koret mod til selv at sætte grænser. - Lennart Jähkel - Arne
Korets nidkære organisator drømmer om perfektion og international succes. Mødet med Daniels menneskefokuserede metode udfordrer hans kontrolbehov; langsomt skifter han fra at måle toner til at mærke dem. Hans udvikling illustrerer forskellen mellem at yde musik og at dele den. - Ingela Olsson - Inger
Præstefrue og korsanger, der balancerer pligtfølelse, tro og sin egen spirende selvstændighed. Hendes støtte til Daniel sætter hende i konflikt med ægtemanden Stig, men bliver afgørende for at holde koret samlet, da sladderen tager fart. - Niklas Falk - Stig
Byens præst føler sig truet af Daniels karisma og nye fortolkninger af kirkens musik. Hans indre kamp mellem jalousi og åndelighed kulminerer i et opgør, der næsten splitter koret. Ved at spejle Daniels succes bliver Stig et billede på den modstand enhver forandring møder. - Lasse Pettersson - Erik
Mobber Daniel som barn, men vender nu hjem som brudt sjæl. Da de to mødes igen, åbner Erik for en tilgivelsesproces, der forløser gamle sår hos dem begge - et vendepunkt der gør Daniel i stand til at acceptere sin fortid og dirigere med endnu større nærvær.
Tilsammen udgør de et menneskeligt akkompagnement, hvor hver stemme - fra Lenas håb til Stigs tvivl - er nødvendig for, at koret, byen og Daniel selv kan ramme den fælles tone, der rækker helt “som i himlen”.
Biroller, koret og byens stemmer
Selv om Som i himlen først og fremmest bæres af Daniel, Lena og de andre hovedroller, er det de farverige bipersoner i koret - og rundt om det - der giver den lille nordsvenske by puls. Hver af dem repræsenterer en facet af det lokale fællesskab, som forandres, når Daniel beder dem synge med hjertet. Her er et overblik over de vigtigste stemmer uden for filmens absolutte centrum:
| Skuespiller | Rolle | Karakterens betydning for historien |
|---|---|---|
| Per Morberg | Conny | Filmens umiddelbare antagonist. Som Lenas voldelige kæreste føler Conny sig truet af korets sammenhold og Daniels voksende indflydelse. Hans jalousi sætter både Daniel og byens værdier på prøve. |
| Barbro Kollberg | Olga | Den ældste koretsanger og byens moralske kompas. Olga udlejer hus til Daniel og bliver hans fortrolige. Hendes livsvisdom - og til sidst skrøbelige helbred - understreger filmens tema om tidens gang og musik som livsforlængende kraft. |
| Mikael Rahm | Holmfrid | Den lune butiksejer, som sammen med Arne leverer filmens tørre humor. Holmfrid finder i koret en længe savnet selvtillid og tør til sidst sige nej, når Conny provokerer. |
| André Sjöberg | Tore | Tore er mentalt udfordret og mobbes ofte af Conny. Under Daniels ledelse opdager han sin egen klokkeklare falset, som bliver korets - og filmens - rene sjæl. |
| Ylva Lööf | Siv | Byens frisør og selvudnævnte moralske vogter. Hun starter som skeptiker, men lader gradvist facaden krakelere, da musikken viser hendes undertrykte længsler. |
| Ulla-Britt Norrman-Olsson | Amanda | Korets omsorgsfulde alt, der kommer til prøverne i kørestol. Amanda viser, at sangen kan forene mennesker uanset fysiske begrænsninger og bliver et symbol på håb i fællesskabet. |
| Axelle Axell | Florence | En kraftfuld mezzo med italiensk temperament, som tør tage plads - og som udfordrer byens traditionelle kønsroller, når hun giver sin solo alt, hvad stemmen kan bære. |
| Verena Buratti | Loredana | Udenbys kvinde med sydeuropæisk flair. Loredana tilfører koret både farve og små kulturelle sammenstød, der minder publikum om, at musikken er et universelt sprog. |
Statister og særlige krediteringer
- Alexandra Hummingson - Medlem i Stora kören (uncredited). Hendes navn figurerer ikke i rulleteksterne, men hun er en af de ansigter, man tydeligt ser i de store korbilleder.
- Mircea Krishan - medvirker uden angivet rolle. Hans korte optræden er et kuriøst indslag, der vidner om filmens blanding af professionelle og lokale kræfter.
- Kristina Törnqvist - optræder ligeledes uden specificeret rolle; endnu et bevis på, hvor mange stemmer der gemmer sig bag filmens kollektive klang.
I samspillet mellem disse biroller tegner filmen et ømt, humoristisk og til tider råt portræt af et samfund i forandring. Hver karakter - fra Connys truende machismo til Tores barnlige renhed - fungerer som kontrastbrikker, der fremhæver korets centrale budskab: At alle stemmer har værdi, når de først bliver hørt.
Bag kulissen: instruktør, produktion og dansk-svensk samarbejde
Efter næsten atten års frivilligt fravær fra filmmediet vendte instruktør Kay Pollak tilbage bag kameraet med Som i himlen. Pollak - selv svensk - lod sig inspirere af både svenske og danske fortællemæssige traditioner, og hans personlige vision om musik, fællesskab og forsoning fik optimale arbejdsvilkår i et dansk-svensk samarbejde, der rakte helt fra manusudvikling til færdig distribution.
Producentholdet
| Producent | Nationalitet / Selskab | Nøglebidrag |
|---|---|---|
| Henrik Møller-Sørensen | DK / ASA Film Production | Dansk hovedproducent; stod for finansiering via DFI-puljer og sikrede dansk distribution. |
| Per-Erik Svensson | SE / Sonet Film | Lead line-producer i Stockholm; håndterede optagelogistik. |
| Gunnar Carlsson | SE / SVT Drama | Public service-sparring og rettighedsaftaler til tv-visninger. |
| Anders Birkeland | SE / GF Studios | Overvågede post-produktion og lydmix i Göteborg. |
| Göran Lindström | SE / K. Pollak Film | Pollaks mangeårige partner; sikrede kreativ kontinuitet. |
| Peter Possne | SE / Sonet Film | Eksekutiv producent; forhandlede internationale rettigheder. |
Gråzone mellem norden - Selskaberne bag
- GF Studios - teknisk base for optagelser i sydlige Sverige.
- Sonet Film - hovedfinansiør og skandinavisk distributør.
- Filmpool Nord - regional fond der muliggjorde optagelser i Norrbotten og skabte lokale arbejdspladser.
- SVT - sikrede tv-premiere og ekstra postproduktionsmidler.
- K. Pollak Film - instruktørens eget selskab; kunstnerisk kontrol.
- ASA Film Production (DK) - dansk co-producent, som åbnede døren til det danske biografmarked og gav adgang til EU-midler via Eurimages.
Takket være denne bredt forankrede struktur kunne man optage i både de nordsvenske kirkerum og i danske lydstudier, hvilket gav produktionen en fleksibilitet, som rent økonomisk var svær at matche for ét land alene. Samarbejdet betød samtidig, at filmen kunne få premiere i både Danmark og Sverige samme efterår i 2004 - og siden rejse verden rundt med et skandinavisk kvalitetsstempel.
Resultatet er et værk, hvor svensk lyrisk melankoli møder dansk jordbunden humor; en fusion der mærkes i alt fra billedsiden til den karismatiske korlyd. Uden de to landes fælles finansielle og kreative muskler havde historien om dirigenten Daniel Daréus formentlig aldrig nået ud til det internationale publikum - og slet ikke til de danske biografgængere, der tog filmen til sig som én af de største nordiske publikumssucceser i 00’erne.
Fakta om Som i himlen: genrer, sprog, spilletid og udgivelse
| Nøgletal for Som i himlen | |
|---|---|
| Original titel | Så som i himmelen |
| Dansk titel | Som i himlen |
| Genrer | Romantik, Drama, Komedie, Musik |
| Udgivelsesdato | 3. september 2004 |
| Spilletid | 132 minutter |
| Originalt land | Danmark / Sverige |
| Sprog i filmen | Svensk (primært) og engelsk dialog |
Kombinationen af romantikkens varme, dramaets følelsesmæssige tyngde, komediens lethed og den gennemgående musikalske puls skaber et filmisk rum, hvor publikum både kan grine, græde og nynne med. At historien fortælles på svensk - med enkelte engelske replikker, når Daniels internationale karriere bryder igennem provinsens lydmur - understreger filmens tema om at bygge bro mellem verdener. Resultatet er en nærværende og humoristisk fortælling, der føles lige så hjemlig i Danmark som i Sverige.